Loading...
Søndagssplitten

Søndagssplitten – Gull fra arkivet – Del 1: “I pakt med teknikkens utvikling”

I løpet av de siste årene har jeg tilbragt timesvis i avisarkivet på Bokhylla.no, mens jeg har gjort research til innlegg på denne bloggen. I denne prosessen har jeg etter hvert opparbeidet meg en ganske stor mappe med annonser, reklamer, avisnotiser og lignende. Det er også mye av det jeg aldri har brukt i noen blogginnlegg, men det er jo synd om ikke flere kan få glede av dem. Jeg synes i hvert fall selv at gamle avisutklipp, og kanskje spesielt reklameannonser, kan være artige og interessante.

Derfor bestemte jeg meg for å lage en ny serie med innlegg, hvor jeg deler et knippe av disse avisutklippene. Det vil komme et nytt innlegg av denne typen en gang i blant, og hvert av innleggene vil inneholde et tilfeldig utvalg. Jeg vurderte å organisere dem tematisk, men synes egentlig det er bedre med en god variasjon innad i hvert innlegg.

Håpet er at disse innleggene skal gi et lite innblikk i noen av fyllepennene (og enkelte andre relevante produkter) som har vært tilgjengelige på det norske markedet opp gjennom årene.

Parker Duofold-reklame fra 1929.
Reklame fra 1931 for Orion Everlasting, som gjorde et stort poeng utav livstidsgarantien sin.
Parker Duofold har utviklet seg jevnt og trutt gjennom årene. Denne ble lansert i 1939.
Å få corona til jul var kanskje hakket mer lystbetont i 1939 enn i 2022…
Av en eller annen grunn syntes jeg det var veldig morsomt med en avisreklame for trekkpapir. Tidene har sannelig endret seg siden 1950, da denne sto på trykk.
Ballograf-reklame fra 1955. Jeg har et eget innlegg om Ballograf, for de som måtte være interesserte i å lese mer om den svenske kulepennfabrikken (som også hadde en norsk fabrikk i en periode på 50-tallet).
Pan burde være et relativt kjent merke for de som har fulgt denne bloggen en stund. Les mer om dette norske fyllepennmerket her. Annonsen er fra 1958.
Året var 1959, og fyllepennfabrikkene prøvde det de kunne å holde fyllepennene på dagsorden ved å spille på moderne teknologi. Til syvende og sist hadde de likevel lite å stille opp med mot kulepennene som etter hvert flommet ut på markedet.
Apropos kulepenner: her har vi en reklame til for Ballograf, denne gangen fra 1961. Denne reklamen publiserte jeg også i innlegget mitt om Ballograf i høst, men jeg syntes den var såpass fin at den godt kunne være med her også.
Parker-reklame fra 1980.
Avisutklipp fra 1998. Markedet for fyllepenner må ha vært veldig lite her til lands på den tiden, hvilket gjør det ekstra gøy at de inkluderte flere av dem i denne annonsen.
Print Friendly, PDF & Email
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.