Loading...
Søndagssplitten

Søndagssplitten – Graf von Faber-Castell – Pen of the year

Graf von Faber-Castell har kommet med en ny spesialutgave under navnet “Pen of the Year” hvert år siden 2003 (bortsett fra i 2013). På den tiden har Pen of the Year kommet i to serier: Nature’s Luxury (2003-2012), som fokuserte på naturlige materialer, og Pillars of History (2014-), hvor hovedfokuset heller er på håndtverk knyttet til kjente personer og folkeslag. Temaene for de to seriene går likevel litt over i hverandre. I ukas søndagssplitt tar vi en gjennomgang av disse unike pennene.

Alle pennene i serien er basert på den samme modellen. Pennene har de samme grunnfasongene, og de har alle hetter, grepseksjoner og endeskruer i metall. Alle pennene er også stempelfyllere. En annen fellesnevner er at produksjonen av disse pennene bærer preg av håndtverk på høyt internasjonalt nivå. I mange tilfeller er det snakk om materialer og teknikker som bare et fåtall mennesker i verden mestrer. Alle pennene i serien er listet opp under her, med en kort beskrivelse. Hvis man ønsker mer informasjon plasserer jeg lenker til Faber-Castells nettsider i overskriften for hver penn.

Nature’s Luxury (2003-2012)

Snakewood (2003)

Den første pennen i serien var laget av slangetre, som er et veldig hardt treverk som ofte brukes i fiolinbuer, knivskaft og lignende. Materialet kjennetegnes også ved de unike sjatteringene, som får det til å se ut som slangeskinn. Pennen har grepseksjon, endeskrue og hette i metall, og samspillet mellom metallet og treverket er noe av det som gjør denne pennen så vakker som den er.

Amber (2004)

Rav er et materiale som i mange hundre år har blitt brukt til smykker og kunstverk. Et av de mest kjente arbeidene er kanskje ravrommet i Katarinapalasset utenfor St. Petersburg. Rommet ble opprinnelig satt opp i Tyskland tidlig på 1700-tallet, men ble senere gitt i gave til Peter den Store, som flyttet det til St. Petersburg. Utsmykningene på veggene forsvant da tyskerne inntok St. Petersburg under krigen, og ble aldri funnet igjen, men i 1979 begynte man å rekonstruere rommet, som sto ferdig i 2003. Og nå kommer vi til pennen. Det er nemlig Boris Igdalov, som ledet arbeidet med rekonstruksjonen, som også har designet Graf von Faber-Castells Pen of the Year fra 2004.

Pennen har – i likhet med de andre pennene i serien – hette, grep og endeskrue i metall, men nedover pennekroppen finner vi seks ringer av rav (adskilt av tynne metallringer). Ravet gir en ellers kjølig metallpenn liv og varme.

Galuchat (2005)

Galuchat er skinn fra rokker, og ble av samuraiene ofte brukt til skaftet på katana-sverdene. Galuchat er mykt og glatt, men regnes samtidig som et av de mest holdbare skinnmaterialene i verden, og skal tåle både ild og vann. Det har også et ganske unikt utseende, og ser nesten ut som mosaikk. Det kommer i litt forskjellige farger, som var grunnen til at Graf von Faber-Castell laget to versjoner av denne pennen: Olive og Ivory.

Mammoth Ivory (2006)

Noen av de tidligste kunstverkene vi kjenner til er laget av mammutelfenben, men å få tak i dette materialet i dag er naturlig nok ikke noen enkel oppgave, og å transportere det over landegrenser kommer også med visse byråkratiske utfordringer. Likevel bestemte Graf von Faber-Castell seg for å benytte dette materialet i deres Pen of the Year fra 2006.

Elfenben fra mammut er tyngre en elfenben fra elefant. Dette skyldes nok blant annet at mamutbeinet har ligget og trukket til seg fukt gjennom årtusenene. Dette har også ført til at beinet har en litt annen farge og tekstur.

I pennen er elfenbenet satt inn i en slags ramme av ibenholt, og de to materialene utfyller hverandre på en utmerket måte.

Petrified Wood (2007)

Petrified wood er rett og slett forsteinet tre. Dette er et materiale som oppstår når trær blir begravet, og mineraler trekker inn i treverket, bryter det ned, og erstatter det. Prosessen kan ta mange millioner år, og resultatet er stein som har struktur og sjatteringer som får det til å se ut som treverk.

Dette er med andre ord ikke en penn av tre, selv om det kan se slik ut. Steinene er formet, polert og satt inn i rammer av metall rundt pennekroppen.

Indian Satinwood (2008)

Designet på denne pennen henter inspirasjon fra “Sitronrommet” i Faber-Castell-slottet. Parketten og flere av møblene i dette rommet er laget av indisk sidentre, som hadde en svak eim av sitron. Her pleide Ottilie von Faber, som arvet Faber-Castell-selvskapet i ung alder, å sitte og lese, skrive, spille musikk eller andre kreative tidtrøyter. Et designelement som går igjen flere steder i rommet er fiskebeinmønsteret, som vi også ser på denne pennen.

Det ytterste laget på pennekroppen består av 84 rektangler i lakkert tre. De er alle i litt forskjellig størrelse og fasong, og passer kun inn ett sted. Man kan jo tenke seg hvor mye arbeid som ligger bak bare én av disse pennene.

Horsehair (2009)

Utover på 1700-tallet ble hestehår et veldig populært materiale til veving av trekk til stoler, men i dag er det bare noen veldig få håndtverkere som har kunnskap og erfaring med dette materialet. En av dem er Dorit Berger, som var delaktig i å lage disse pennene.

Pennekroppen er altså vevd av hestehår, og hvert enkelt hårstrå er nøye plukket ut med tanke på farge og tykkelse. For hver centimeter av pennekroppen er det omtrent 70 hårstrå, som er vevd ett og ett.

Walnut Wood (2010)

Denne pennen er inspirert av jaktvåpnene til Grev Roland von Faber, og består av de samme materialene: selve pennekroppen er av valnøtt-tre, men på den ene siden er det satt inn en slags medaljong i settherdet stål. Medaljongen er dekorert med sirlige blomster-graveringer, med en ramme av gull. Det er også gjort innskjæringer i treverket.

Jade (2011)

Jade har gjennom århundrene hatt omtrent samme betydning i Kina som gull og diamanter har hatt i vesten. Det er også et materiale som har vært forbundet med hell og lykke, og i forbindelse med Faber-Castells 250-årsjubileum i 2011, bestemte de seg derfor for å benytte nettopp dette materialet i årets penn.

Pennen har seks sider, som hver har et panel av jade. Det er også satt inn jadesteiner både på toppen av hetten og på endeskruen. De åtte jade-steinene i pennen representerer de åtte generasjonene som har ledet familiebedriften Faber-Castell opp gjennom årene.

Oak Wood (2012)

Denne pennen heter “Oak Wood”, men består vel egentlig av to unike materialer. Kroppen er laget av eiketre som har ligget i myr i flere tusen år. Dette har gitt treverket et unikt utseende med masse tekstur, til forveksling likt drivved. I tillegg til eiketreet har håndtverkerne hos Faber-Castell brukt en eldgammel teknikk for å guldforgylle treet med flere lag bladgull. Dermed ender man opp med en penn som ser ut som den er laget av gull, men som har den organiske strukturen og fiberen fra det gamle treverket. Mens metallet på alle de tidligere pennene i serien har vært i platinum, er det gullfarget på denne pennen, for å matche det forgylte treverket.

Pillars of History (2014-)

Catherine Palace St. Petersburg (2014)

Som navnet på pennen tilsier er den inspirert av Katarinapalasset i St. Petersburg. Palasset ble bygd til keiserinne Katarina I av Russland, men ble senere utvidet av flere av etterfølgerne. Palasset huser blant annet ravrommet som er nevnt lenger opp i denne artikkelen. Palasset ble etter hvert favorittstedet til Katarina II (også kalt Katarina den store), og hun fikk gjennomført flere store oppussingsprosjekter der, deriblant agaterommene, hvor keiserinnen likte å sitte og skrive. Disse rommene fikk navn etter edelsteinene som prydet veggene. Denne steintypen har senere byttet navn til jaspis.

Det er nettopp jaspis som er brukt i denne pennen. Den har tre paneler av jaspis, adskilt at paneler i gravert metall. Pennen har flere arkitektoniske elementer som også er inspirert av stilen i Katarinapalasset.

Sanssouci Potsdam (2015)

Kong Frederick II av Preussen hadde, i likhet med Katarina II, tilnavnet “den store”. De to monarkene levde også på samme tid, og var brevvenner. Frederick II hadde mange talenter: han var en utmerket strateg, han navigerte seg på mesterlig vis gjennom den turbulente europeiske politikken, han skrev dikt, og fremmet verdier som toleranse og åpenhet på en tid hvor det ikke var så vanlig at monarker brydde seg om dette. Han var også veldig glad i natursteiner og edelsteiner, og da han fikk bygd det nye palasset i Potsdam sørget han for at interiøret var spekket med edel- og halvedelsteiner.

Denne pennen gjenspeiler dette, og har fire paneler i grønn serpentinstein. I tillegg har hetten innsatt en røykkvarts. Pennen kommer også i en mer eksklusiv utgave hvor metallet er gullfarget, og steinen i hetten er en krysopras. Som i den forrige pennen har også denne flere arkitektonske elementer.

Schloss Schönbrunn Vienna (2016)

Vieux-Laque-rommet i Schönbrunn-palasset i Wien er inspirasjonskilden for denne pennen. Rommet var opprinnelig keiser Frans I Stefans studie, men ble ominnredet av hans kone Maria Theresia etter hans død. Hun dekorerte rommet med ting som hadde betydd mye for dem begge, og dekket blant annet veggene med kinesisk lakkunst.

Man ser denne inspirasjonen spesielt godt i den mest eksklusive versjonen av denne pennen. Her har Faber-Castell samarbeidet med en japansk maki-e-kunstner, som har dekorert tre av panelene på pennen. Disse er adskilt av paneler i lønnetre, og satt inn i rammer av gull. På hetten og endeskruen er det gravert inn paneler i fiskebeinmønster. Pennekroppen representerer dermed Vieux-Laque-rommet på en glimrende måte.

Den andre versjonen av pennen har litt enklere dekor. Metallet i pennen er sølvfarget, i stedet for gull, og maki-e-panelene er byttet ut med svart onyks. Hetten og endeskruen har heller ikke inngraveringer slik som den mer eksklusive versjonen har.

Vikings (2017)

De fleste pennene i Pillars of History-serien har vært inspirert av bygninger, men denne er faktisk basert på de gamle vikingeskipene. Penna har innfelte paneler i nordisk bjørk, og inngraverte ornamenter i norrøn stil. Rundt endeskruen er “Graf von Faber-Castell” gravert i runeskrift. På toppen av hetten er det innsatt en rød karneol, som var en vanlig smykkestein i vikingetiden. Også verdt å merke seg er at pennen er tisidet, og sidene overlapper hverandre på samme måte som bordene i de gamle langskipene.

Imperium Romanum (2018)

Fjorårets “Pen of the Year” var inspirert av det gamle Romerriket. Endeskruen henter elementer fra romerske søyler, og året 2018 står i romertall nederst på skruen. Pennekroppen er laget av tre elementer i hvit marmor, separert av tynnere ringer i metall, med inngraverte laurbærkranser som symboliserer berømmelse og suksess. Øverst på hetten finner vi en romersk mynt, med Julius Cæsars hode, og inngravert på hetten er romerske søyler og buer.

Samurai (2019)

Årets “Pen of the Year” henter inspirasjon fra de japanske samuraiene. Pennen kommer i to distinkt forskjellige versjoner: black edition, som fokuserer på samuraienes våpen og rustninger, og en versjon i ruthenium og magnolia, som er mer basert på samuraienes tankesett og filosofi.

Black edition har en kropp bestående av individuelle metallplater, separert med tynne renner av gull. Platene representerer de unike rustningene som samuraiene brukte. Endeskruen har inngravert bølger, som representerer samuraienes rytme og bevegelser under sverdkamper. Grepseksjonen har tydelige elementer fra grepet på samuraisverd, og hetten er laget i tamahagane-stål, som er det samme materialet som ble brukt til klingene på samuraisverdene.

Den andre versjonen av pennen har en kropp av magnoliatre med et sitat av den kjente samuraien Miyamoto Musashi i gull: “I dag vinner jeg mot meg selv fra i går”.

Hva er din favoritt blant Graf von Faber-Castells Pen of the Year-serie?

One comment
  1. Karine

    Walnut wood og jade er gode kandidater for meg, men det er nok magnoliavarianten av samurai som blir favoritten min. Jeg synes det grepet er stilig, og når det er såpass utsmykket passer det bra med den enklere kroppen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *